Time flies! - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Anne - WaarBenJij.nu Time flies! - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Anne - WaarBenJij.nu

Time flies!

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 Juli 2014 | Zimbabwe, Victoria Falls

Eindelijk weer een blogje! Sorry dat het zo lang geduurd heeft, maar nu volgt een lange update. Ik kan niet geloven dat ik al een week in Afrika ben! Het is hier fantastisch, dus ik wil niet meer weg…

Donderdag zijn we in de ochtend naar de school geweest. De school ligt een eindje buiten de stad en er zijn ongeveer 320 kinderen ingeschreven. Dat wil hier niet zeggen dat er ook daadwerkelijk 320 kinderen op school zijn, want het maakt niet uit als je niet komt opdagen. Het was best spannend, want we moeten lesgeven maar dat had ik nog nooit eerder gedaan. Eerst hebben we een rondleiding gekregen en zijn we in alle klassen wezen kijken. We mochten zelf kiezen in welke klas we les wilden geven en ik geef samen met een andere vrijwilligster les aan de kleuters. Ze zijn hartstikke aandoenlijk en lief maar verdomde moeilijk om les te geven omdat ze geen engels kunnen. De docent ging op een stoel zitten en we moesten het voor de rest zelf maar uitzoeken… Tja, dat kan alleen hier in Afrika :P Uiteindelijk ging het met wat attributen best goed en hebben we het alfabet en de kleuren doorgenomen en buiten gespeeld.

Tijdens de lunch zijn we Vic Falls in geweest om onze activiteiten te boeken en de markt te bezoeken, dus de eerste souvenirs zijn al binnen! Na de lunch was het tijd voor mijn eerste lion walk. Hierbij ga je met de twee leeuwen van 15 maanden oud wandelen met een groep toeristen die 140 dollar per persoon betalen. Voor de toeristen kwamen mochten we met de leeuwen op de foto en ze aaien. Dat was heel gaaf, maar de wandeling zelf was niets voor mij. Omdat alle toeristen foto’s moeten maken zittend naast de leeuw en lopend naast de leeuw ben je eigenlijk 75% van de tijd aan het wachten… Ik heb het goede project gekozen dus door community te gaan doen! ’s Avonds zijn we naar shoe strings (de bar) geweest, want er was iemand jarig. De bar sluit om 12 uur, dus je bent gelukkig niet heel laat thuis, want de volgende ochtend is het om kwart over 7 weer rise and shine.

Vrijdag zijn we naar de school en het weeshuis geweest. Het lesgeven was een stuk makkelijker nu we wat spulletjes meegenomen hadden en van te voren hadden bedacht wat we gingen doen. We hebben de kinderen een uur kunnen vermaken met het schrijven van de eerste acht letters van het alfabet en een plaatje tekenen van iets dat begint met die letter. ’s Avonds hebben we gezellig gekaart en heb ik eindelijk met papa, mama en wouter geskyped, want ze waren weer veilig thuis! Dat is toch wel fijn, wat vertrouwde stemmen te horen!

Zaterdag hebben we weer een lion walk gedaan, welke een stuk gezelliger was dan de eerste keer! Het maakt heel erg uit of er een leuke gids mee gaat of niet. Om 10 uur zijn we richting het weeshuis vertrokken. Onderweg hebben we nog verf gehaald om te gebruiken voor het schilderen van de klaslokalen op school. Bij het weeshuis hebben we geholpen met het bereiden van een maaltijd voor alle kinderen. Op zaterdag is er een gratis maaltijd voor de kinderen, dus er komen vaak bijna 100 kinderen naar het weeshuis! Na een snelle lunch op de lodge zijn we terug gegaan naar het weeshuis voor het gebruikelijke entertainen van de kinderen. Het is zo leuk om te zien hoe blij ze zijn met alleen al je aanwezigheid! De oudere kinderen vinden het heel leuk dat er iemand interesse toont in hun en de moeite neemt voor een praatje en de kleintjes willen gewoon lekker met spelen. Wat alle kinderen heel fijn vinden zijn knuffels! Thuis krijgen ze vaak heel weinig aandacht en zijn er veel problemen en vaak ook geweld, maar het weeshuis en de vrijwilligers geven hun een veilig gevoel.

Aan het eind van de middag zijn we met een grote groep vertrokken naar de sunset cruise. Hierbij vaar je over de Zambezi rivier waarbij je nijlpaarden, krokodillen en soms olifanten op de oever kunt zien. Mazzelballen als we waren hebben we ze allemaal gezien! Een hele groep jonge olifanten kwam vlak bij de oever staan! Daarna hebben we genoten van een prachtige zonsondergang (zie facebook voor foto’s). Aangezien de drank op de boot gratis is, was het al snel een heel gezellige sfeer :P Na de cruise hebben we gegeten op de lodge en opnieuw shoe strings bezocht voor een leuk avondje uit.

Zondag is onze enige vrije dag, dus dan kun je eindelijk een beetje uitslapen maar je ritme is zo anders dat ik om half 8 al klaar wakker was… Na een relaxed ontbijtje hebben we opnieuw de markt bezocht en de bevolking gesponsord. Vrijwel alle nieuwe vrijwilligers gingen in de middag bungee jumpen maar dat durfde ik toch niet helemaal aan! Ik ben wel mee geweest om te kijken, want je kunt vanaf de brug waaraf gesprongen wordt ook de watervallen zien. Het duurde allemaal eindeloos, dus uiteindelijk waren we pas rond half 8 terug op de lodge en was het diner al afgelopen, dus hebben we wat besteld aan de bar. Aangezien het de laatste dag was van twee vrijwillgers hebben we ook deze avond shoe strings bezocht… We waren pas om 1 uur thuis, dus vanochtend kon ik maar moeilijk uit bed komen!

Vandaag hebben we de hele dag op school gezeten, en dat in mijn vakantie! Haha, nee hoor, het was geen straf! De kinderen hebben heel goed mee gedaan in de les. Ze waren allemaal heel erg moe dus een paar zijn in slaap gevallen aan het eind van de ochtend, maar ja, ze zijn ook pas 4! Een jongetje was ziek dus die heeft een half uur liggen slapen met zijn hoofd op de tafel en liet ondertussen zijn urine lopen… Dat was iets minder! Gelukkig had Audrey (de project manager) handschoenen mee, dus ik heb het snel opgeruimd nadat wat kinderen uit de hoogste klas water hadden gehaald. Na een lunch op de school hebben we de middag besteed aan het verven van de klaslokalen. De lokalen zijn heel saai een sober, dus we proberen ze wat op te leuken door bv het alfabet in vrolijke kleuren op de muren te schilderen.

Nu ben ik weer terug op de lodge en komt zo mijn nieuwe kamergenoot aan! Elise komt ook uit Nederland en we hebben al gechat via facebook en elkaar een keer ontmoet, dus dat wordt vast hartstikke gezellig.

Ik zal proberen wat foto’s op facebook te zetten en iets vaker te bloggen 
Groetjes!

• 28 Juli 2014 - 18:30

Rianne:

Hee Anne!
    Wauw wat vet wat je allemaal meemaakt!
    Als je weer in Nederland bent kom ik graag de foto's bekijken en de verhalen aanhoren :)

Veel plezier nog even!
    Liefs Rianne

• 28 Juli 2014 - 18:56

Koos:

Hey Anne,

Jij lijk wel een kroegleeuw aan het worden! En doe je best met die kleintjes, onderwijs is hun toekomst.

Gr,

Koos

• 29 Juli 2014 - 19:42

Gerie Boss-van Tol:

Lieve Anne, wat geweldig leuk dat je dit doet voor die kleine hummels daar. Wat leven we hier eigenlijk in een rijk land, onze kinderen hebben zò veel rijkdom in vergelijking met die kleintjes waar jij nu les aan geeft. In gedachten zie ik je staan voor zo'n klasje. Geniet er maar van , die paar weken zijn zò om...
    Hier in Nederland is het warm en benauwd, helemaal niet lekker hoor, we zijn zo lui als maar kan.
    Natuurlijk passen Ton en ik op de kleinkinderen Luuk en Amy, soms gaan we ook met Luuk zwemmen, dat vindt hij prachtig, vooral als Ton gaat "duiken", dan schatert hij het uit. Amy wordt helemaal wild als je haar aan de hand laat lopen. Dan gooit ze haar buik vooruit en zet het op een rennen onder luid, enthousiast gegil. Over 7 weken is Suzanne uitgerekend, ze heeft inmiddels een flinke bolle buik. Spannend, we weten niet of het een jongetje of een meisje wordt.
    Pas je goed op jezelf meisje, blijf maar goed uit de buurt van die nijlpaarden. Toen Ton en ik in Afrika waren hebben we er heel veel gezien, ze lijken zo onschuldig als ze onder water hangen met die koddige oortjes er net bovenuit. Maar het zijn moorddadige krengen. Die leeuwtjes waar jij mee mag wandelen zijn wel heel schattig!
    Een dikke kus uit het klamme zweterige Nederland,
    Gerie (met natuurlijk ook alle liefs van Ton).